Belugasallad

Förbereder för en heldag på Juridicum, ska strax slänga ihop en belugasallad och cykla iväg. På senaste tiden har jag nästan alltid belugasallad till lunch. Det finns flera anledningar:
  • Det är gott
  • Det är snabbt och enkelt att göra
  • Man blir asmätt aslänge
  • Man behöver inte köa till micron på JF
Får vara lite schyrre och avslöja hur jag brukar göra den. Bilden ovan är från när jag gjorde den till middag en dag, lunchversionen är lite enklare.
Jag kokar en dl belugalinser och en dl bulgur och låter det svalna, belugalinserna i sitt kokvatten.
Sen kör man på med det gröna; skär gurka, morot, oliver, tomat och sallad och trycker så småningom ner allt i en lunchlåda. I en liten sambalburk blandar jag balsamvinäger, olivolja, dijonsenap, italiensk salladskrydda och lite flingsalt som jag häller över salladen när det är dags att käka den.
MUMS MUMS MUMS!
(På bilden ovan har jag även chévre, ölkorv och majs i tror jag)
Tips: Jag har för någon månad sen kokat massor av linser och bulgur, som jag sedan frös in i portionsförpackningar. Nu är det bara att slänga fram en sådan påse över natten om jag vet att jag ska ha lunch med till skolan nästa dag.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Gött! Jag äter också kolossalt mycket bulgursallader till lunch just nu. Fast jag blandar bulgurn med soja, olika kryddor för att få lite sting/färg och typ bönor och/eller majs. Sen steker jag oftast aubergine, squash och tomat till (med vitlök) - ibland lyxar jag till med oliver och fetaost woop woop (ingen dressing behövs). Nice med lunchtips! Ska försöka mig på att laga linser - inte gjort det nån gång...

2011-05-03 @ 19:55:22
Postat av: Kattis

Bulgurn brukar jag också koka i kryddor - typ buljong, basilika, oregano och persilja... Oliver och feta i är bästa kombon, lätt! Belugalinserna är lätta, snabbt och håller ihop fint.



Kanske ska försöka lägga upp fler luncher, fast det blir oftast vad som blir över från middagen.

2011-05-03 @ 20:17:43
URL: http://hurblirdet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0