Franska Rivieran, dag 2

Idag körde vi till Nice för att plocka upp Amelie på flygplatsen. Vi skulle egentligen ha åkt förbi en marknad i Valbonne på vägen dit, men en mysig frukost blev lite för långdragen för att det skulle hinnas med.

Varje gång vi ska köra någonstans här blir det lite kaosartat. Vi kör en BMW med inbyggd GPS. Den är inte alltid lätt att tyda och den har inte alltid rätt. Om vi ens kommer på en väg att skriva in. När vi åkte hem från Nice på kvällen blev vi uppledda "bakvägen" till det gated communityt där vi bor. Problemet var bara att vi, efter att ha kört på slingriga bergsvägar i nån kvart och var cirka femtio meter från vår gate, stoppades av en bom. Ner hela vägen igen, och upp via andra sidan "kullen".

När vi ändå var i Nice passade vi på att utforska staden. Vi ställde bilen i ett parkeringsgarage där det vid en slarvig blick på pristabellen såg ut att kosta någon enstaka euro i timmen. När vi kom för att hämta bilen sju timmar senare, visade det sig ha kostat oss arton euro. Det var bara att svälja förvåningen och dra kortet.

Direkt upp ur garaget, och ut i den fuktiga hettan för att inta staden. Vi strosade runt i gamla delen av staden, åt lunch på en restaurang i någon gränd, åt glass i en annan gränd och tittade i små boutiquer. Vi tog oss vidare mot den nyare delen och gick i mer välkända affärer. Hettan gjorde att man nästan hellre var i affärerna än ute på stan. Svetten rann så fort man stack ut en tå. Mitt enda inköp blev ett par flipflop på H&M. Inte så exotiskt, men uppskattat efter att ha halkat runt en halv dag i mina ballerina med öppen tå.

Efter vår shoppingrunda vallfärdade vi ner till stranden för ett dopp. Stränderna i Nice är inte precis vita sandstränder, utan snarare fyllda med små stenbumlingar. Och ingen sand. Väldigt obekvämt, men skönt att slippa sand överallt och också trevligt när det snabbt blir djupt i vattnet.

På vägen hem åkte vi förbi mataffären igen för att fylla på förråden. När vi väl var hemma var klockan nästan elva och vi skippade vår planerade mozzarellasallad och åt ost, kex, chips och vin till middag istället. Vi somnade minst sagt gott vid halv ett-tiden.