Hälsa

Just nu mår jag jäkligt bra (kommer säkert få influensa imorgon bara för att jag skriver så). När jag väl kommit ur sängen och tagit min morgondusch så är jag pigg och lätt i sinnet. För några månader sedan var det inte så. Det kändes som att jag levde i en suddigare, lite tyngre värld. Det är svårt att klä känslan i ord, men suddig är nog det bäst beskrivande ordet.

Helt ovetenskapligt är jag övertygad om att det främst beror på tre förändringar.
- Slutat med kaffe (typ)
- Bytt preventivmedel
- Äter en järntablett varje dag

Kaffet vet jag säkert att det påverkar mig. Jag har haft uppehåll fyra gånger nu, och upplever samma sak varje gång. Jag blir snabbt beroende, och får en sjuk huvudvärk av att dra ner på det. Jag är aldrig riktigt pigg när jag är beroende, inte på hela dagen, utan går omkring i ett brus. Jag får ofta ont i magen, svidande, under de perioder jag dricker kaffe.

Tacka gudarna (/forskarna/läkarna) för hormonfritt preventivmedel! Ett par negativa aspekter upplevde jag vid byte från Nuva-ring till kopparspiral, men fördelarna är så mycket viktigare.

Järntabletten är jag mest osäker på huruvida den gör skillnad eller inte. Jag började med de i samma veva som jag bytte preventivmedel, och symptomen stämmer in på både hormonpåverkan och järnbrist. Förvisso fick jag perfekta näringsresultat när jag var hos en läkare för något år sedan, och kosten är i princip oförändrad, och förvisso är jag mot kosttillskott, men jag fortsätter nog med järnet tills de är slut.

I övrigt tror jag också att min frukostrutin med två frukter, två ägg, te och ett glas mjölk är ett vinnande koncept!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0