Mellis

 
Den här veckan dietar Ivar lite, vilket innebär att även jag får dieta. Idag när jag kom hem från grupparbetet var jag jäkligt sugen på en massa onyttigt, dvs min vanliga repertoar (chips, choklad, glass). Istället för att springa över till Ica bestämde jag mig dock för att först försöka stilla behovet med hjälp av kvargen jag köpte i söndags. Även om jag verkligen inte har några problem med att äta kvarg ensamt, är det alltid trevligare med lite tuggmotstånd och smaksättning. Därför behandlade jag den precis som jag brukar behandla fil eller yoghurt, vid de få tillfällen då jag intar denna slags föda. 
 
Svartvinbärssylt, kanel, fiberberikade havregryn och blandade fröer jag har hemma. Dessvärre tog pumpafröna, som är mina favoriter, slut igår. 
 
 
Och bara som ett litet tillägg: Är det bara jag som blir irriterad när folk som ska ge tips om hälsosammare leverne råder en att göra kvargen sötare genom att tillsätta FUN light? 
1. Om du inte gillar kvarg, ät det inte.
2. Om du tycker kvarg blir godare med sötma, häll socker/sylt på den. Som om den matskeden socker gör någon större skillnad i ditt hälsoliv.
3. Om du vill kamouflera kvargsmaken, kasta på några bär (nej detta hamnar inte under sötma-punkten, jag har alltid tyckt frusna blåbär/björnbär/hallon är jäkligt sura, inte söta). 
 
Tio E-nummer och diverse aromer hör enligt mig inte hemma i en hälsosam kost. 

Kommentarer
Postat av: Tove

Jag blandar fun light i för att det får en helt annan smak än sylt/socker.. Det smakar helt enkelt fruktyoggi, vilket jag tycker är gott..
Och eftersom det är en snabb och smidig smaksättning ser jag inte problemet..?

2013-05-13 @ 20:21:04
URL: http://nailme.blogg.se
Postat av: Kattis

Då borde ju vanlig/hemmagjord/ekologisk saft fungera lika bra? Jag tycker (för egen del) att man ibland får tumma på "snabbt och smidigt" för att få i sig rena livsmedel, och jag tycker det är värt det.

Läste nyss en artikel om att citronsyra inte kommer från citroner, utan framställs med hjälp av svartmögel (sådant giftigt mögel som ibland finns i hus och får familjer att fly) och bland annat svavelsyra (och folks ovetenskapliga test pekar på att den citronsyran framkallar eller förvärrar redan existerande allergier), och blir så fruktansvärt trött på att man ska behöva anstränga sig för att äta naturliga produkter. Men - för mig kan det vara värt den extra ansträngningen och tiden.

2013-05-14 @ 08:10:57
URL: http://hurblirdet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0