Är det bara jag som hajjar sisådär?

I framtiden när folk frågar vad min syster pysslar med ska jag bara säga detta:
"Du, denna tidning, jorden och det som astronomerna ser när de tittar genom sinateleskop,
består alla av materia som vetenskapen förstår ganska bra. Det där är tungt i majoritet,
sin höjd en femtedel av alla massa i universum består. Resten är den mystiska mörka materian.

De saker syns inte, men om du tittar noga kan berätta att den finns där. Galaxer
eller galaxhopar böja ljuset av eftersom det kommer från mer avlägsna galaxer.
Astronomer kan karaktären och styrkan i böjningsformer som används för att säga
något om hur den mörka materien är fördelad över hela galaxen som fungerar som
en gravitationell lins.

I månatliga meddelanden i Royal Astronomical Society beskriver Malin Velander forskare och
hennes kollegor Tim Schrabback observatorium och Koen Kuijken huren viss typ av böjning
används för att undersöka bilder som tidigare samlats in av Hubble-teleskopet. Det var
första gången som astronomerna gjorde för några galaxer, i stället för hela kluster av dem.

Baserat de uppgifter de kan ge den mest mörk materia är koncentrerad i centrum av
en galax. Ändå vill den mystiska saker är fortfarande mer än den synliga delen av ett
sådant system. Vår egen galax är förmodligen större än det ser ut."
För det har jag läst i tidningen!

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, fantastiskt! Vaddå, var det svårt att förstå eller?



Fantastisk bild förresten, tack för den!

2011-05-13 @ 11:55:12
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag vet inte riktigt om det klargjorde allt.... Hmmm. =)

2011-05-13 @ 13:25:42
URL: http://hurblirdet.blogg.se/
Postat av: Trixie

Nubblade på denna igen. Google verkar ju ha (h)järnkoll :)

2012-02-08 @ 13:32:45
Postat av: Trixie

Alltså: snubblade!

2012-02-08 @ 13:33:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0