Fransfärgning

Jag har varken många eller långa fransar, så de jag har vill jag gärna ska synas. Likaså tycker jag det är kul när ögonbrynen är befintliga och inte bara genomskinligt ludd.

Efter att ha samlat på mig lite erfarenhet, vill jag göra en hiss och en diss.

Hiss till Depends vanliga frans- och ögonbrynsfärg. Den är enkel att jobba med, och resultatet kommer långsamt. Det kanske låter negativt, men det är skönt att ha tid på sig när det handlar om ansiktsbehåring.

Diss till Depends snabbfärgning för fransar och bryn. Ja det går snabbt. Men man har också svarta fläckar på huden "i" ögonbrynen, samtidigt som det inte är färg där man vill ha det. Man är sjukt stressad och resultatet blir aldrig jämnt.

 

Användning

När man använder den vanliga färgen blandar man ihop färg och väteperoxid i en liten skål. Sen brukar jag använda en snedställd sminkborste istället för den medföljande maskaraborsten, och ta bort överflödig färg med tops. Sen får det verka 5-15 minuter i brynen och 15-30 minuter på fransarna.

Snabbfärgningen "fungerar" på ett annat sätt. Först ska man försöka dränka alla hårtrån, men ej huden, i "aktivatorvätska", en vätska som hellre hamnar på huden än på hårstråna, speciellt i ögonbrynen. När det verkat i två minuter lägger man på färgen, som direkt blir kolsvart vid kontakt med aktivatorvätskan. Detta ska man låta verka i 30 sekunder innan man rengör.

 

Problem

Problem nr. 1: Den färgar huden snabbare än brynen. 

Problem nr. 2: Det är omöjligt att hinna med att göra bägge brynen samtidigt, och ändå lyckas pricka 30 sekunder på dem.

Problem nr. 3: Hänger ihop med ettan; det är omöjligt att få bort färgen från huden på ett par dagar.

Problem nr. 4: Hänger ihop med tvåan; för att kompensera för det ojämna resultatet försöker man färga igen för att komma ikapp fläckar eller andra brynet, vilket blir en ond spiral som slutar i kolsvarta fläckiga ögonbryn, och längre tid spenderat än de utlovade tre minuterna.

Dagens tips alltså: Stress lönar sig inte. Kvalitet framför kvantitet. Använd den långsammare färgmetoden, som faktiskt i slutändan går snabbare.

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ögonbrynen är lätt att göra själv, men fransarna är helt värdelöst tycker jag. Det rinner hela tiden. Svider i ögat. Jag är så extremt känslig. Tycker det är jobbigt att göra på salong till och med, men helt klart bättre och snabbare och snyggare!

Svar: Håller med till viss del. Kan bara färga "överfransarna" själv, annars har jag färg i och kring hela ögat.
Kattis

2013-04-25 @ 19:48:49
URL: http://brakat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0