Make a cushion cover with Kattis

Jag har äntligen hittat lite luckor i mitt liv. Fått tid för sådant som gör mig glad. I lördags mötte vi upp med Mia, Håkan, Amelie och Jonas och gjorde egna dumplings. Dessvärre kan jag inte dela recept eftersom Mia och Håkan redan förberett fyllningen innan vi kom, men det var i alla fall relativt enkelt och väldigt gott!
 
I söndags påbörjade jag ett projekt som legat och väntat i ett år. Jag fick ett vackert tyg när vi tömde farfars lägenhet som jag tänkte göra soffkuddar av. Åkte ut till Svågertorp i somras med Mia och köpte allt jag behövde, men sedan har det bara legat. Nu blev det i alla fall ändring på det. Jag har aldrig gjort kuddfodral med dragkedja förr, så här följer min nybörjarguide till ett sådant projekt:
 
 
1. Klipp ut två rektanglar/kvadrater i samma storlek som kudden du ska sy till. Har du en 50x50cm-kudde ska du alltså klippa ut 50x50cm, ingen extra cm. Sicksacka runt kanterna. 
 
 
 
2. Hitta upp och ner på ditt tyg. Dragkedjan ska sys fast i nederkant.
 
 
 
3. Lägg de två tygstyckena rätsida mot rätsida, och nåla ihop nederkanten.
 
 
 
4. Mät ut hur långt från sidorna du vill ha dragkedjan.
 
 
 
5. Markera lite innanför ändarna på dragkedjan, så att de är dolda på den färdiga kudden.
 
 
 
6. Sy raksöm mellan markeringen och en bit från kanten. Eftersom man sedan ska sy runt om, längs alla kanter behöver man inte sy ända ut, men var noga att sy tillräckligt långt ut så det inte blir ett hål i hörnet. Fäst noga, speciellt vid markeringen.
 
 
 
7. Stryk tyget så att det ser ut som på bilden. Det kan vara lite meckigt, eftersom det inte finns söm hela vägen, men försök hitta raka linjer. Som ni ser i vänsterkant lyckades inte jag till hundra procent, men slutresultatet blir snyggare ju noggrannare man är här. 
 
 
 
8. Nåla fast dragkedjan där den ska sitta, alltså med fästet några millimeter in där sömmen är. 
 
 
 
9. Byt ut den vanliga pressarfoten (den till vänster på bilden nedan) till en pressarfot för dragkedjor (den till höger).
 
 
 
10. Välj läge på pressarfoten efter vilken sida av dragkedjan du känner dig bekvämast med att sy på. 
 
 
 
11. Börja sy fast dragkedjan, med stor noggrannhet! Här kommer det synas om man slarvar. Jag började med att sy tvärs över dragkedjan, och fästa fram och tillbaka ett par gånger för att hålla den på plats. Jag tycker det är enklast att börja i den ändan som alltid sitter ihop, även när dragkedjan är öppen. Sedan gäller det att hålla fast dragkedjan på rätt ställe, och försöka sy så nära den det går (tycker jag är snyggast). Var också noga med att försöka få tillräckligt mycket tyg att ligga över dragkedjan, så den döljs när allt är klart. 
 
  
 
 
12. Innan du kommer till nästa ände, ska man försöka ta sig förbi själva "draget" (= löparen), så man inte har det i änden sedan. Se beskrivning i punkt 14. Sy sedan tvärs över dragkedjan i andra änden också. Detta kan vara lite svårt att få perfekt, eftersom ändarna nu är lösa från varandra, men försök att matcha längden och hitta det rätta läget. 
 
 
 
13. Var försiktig så att du inte kommer för nära fästet när du syr, då bryts spetsen av (talar av egen erfarenhet).
 
 
 
14. När det är dags att ta sig förbi löparen låter du nålen vara i nedersta läget, så den håller tyget på plats, lyfter upp pressarfoten och lirkar förbi löparen.
 
 
 
Det kan vara lite trixigt eftersom det inte är så mycket plats där. Jag antar att man i värsta fall får dra upp nålen och dra tyget lite lite åt sidan.
 
 
 
När dragkedjan är fastsydd ser det ut typ såhär. Lärdom till nästa gång: Mindre löpare, och kanske sy en "ficka" till den så den inte syns?
 
 
 
15. Vänd nu rätsida mot rätsida igen, och sy raksöm runt om hela fodralet.
 
 
 
16. En bit innan du har sytt igen hela vägen runt, kan det vara bra att kolla så att dragkedjan är öppen, annars får man två sekunders panik när man inser att man inte har en öppning på kuddfodralet (talar av egen erfarenhet).
 
 
 
17. Härefter är det bara att vända rätt och prega in kudden i fodralet och se till att fyllningen går ända ut i hörnorna. Om man vill ha knivskarpa hörn kan man klippa av hörnet snett, innan man vänder rätt på fodralet, utanför sömmen. Det har jag inte gjort, men tycker mina är skarpa nog.
 
 
 
Fint fint! Jag har många projekt som är halvt påbörjade/planerade, så varje gång jag kan bocka av ett blir jag helglad. 
 
 
 
18. Om man vill minnas vilket tyg man använde och det står på stadkanten (som man för övrigt alltid ska klippa bort när man syr) kan man spara den biten, sicksacka runt om, vika ihop och lägga i kudden. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Kuddarna är väldigt fina :). Du är duktig ;).

Svar: Tack! =)
Kattis

2013-11-12 @ 23:02:47
Postat av: Anonym

Galet fina!!

2013-11-13 @ 20:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0