Rabarbersaft

Såja, hällde upp saften på flaskor och burkar i morse när den svalnat. Cirka 4 liter tror jag, varav tre i frysen, en halv på flaska, 2dl i magarna och resten i bringare. Den blev god, men lite svag när jag provsmakade. Får se om det smakar mer om man blandar starkare eller om jag bara gjort en fisig saft helt enkelt. Jag har hört att det ska vara jäkligt gott att blanda med fläderblomssaft, och vem har inte lite saft i frysen från när jag och Ivar dansade över ängarna i Kattvik och gjorde vår egen saft? Jag har!
Eniwäj, här har ni mitt modifierade (som alltid) recept, inspirerat av Lejla
2 kg rabarber, skurna i cm-tjocka bitar
3 liter kokande vatten
2 citroners saft
7 dl socker
Koka rabarbern i vattnet utan att röra om, i 15 minuter. Låt rinna av genom diskhandduk i ca. 40 minuter, kläm ur (det står det överallt att man absolut inte får göra, men vafan, vem vill slösa? Jag klämde och vred så det stod härliga till). Koka upp saften tillsammans med socker och citronsaft och låt sen svalna innan den hälls över på flaskor/burkar.
Det skulle kunna vara så att den är lite svag för att jag har minskat på sockermängden, men jag gillar inte när saften blir för söt så det är det värt enligt mig. Det kan också vara för att mina uppskurna rabarber fick stå i vattenbad, som jag sedan hällde av, i ett dygn eftersom jag inte kunde koka dem direkt.
Aja, god är min saft i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0